Surfkamp deel 1!! - Reisverslag uit Callala Bay, Australië van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu Surfkamp deel 1!! - Reisverslag uit Callala Bay, Australië van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu

Surfkamp deel 1!!

Blijf op de hoogte en volg Jelle

15 Maart 2014 | Australië, Callala Bay

Dag bloggertjes!

Hier volgt mijn 1e deel van mijn surfkamp!

MAANDAG

We werden zoals in mijn vorig verslag reeds vermeld was, opgehaald om 9u aan het Wake Up hostel. Er stond een gigantische groep van 64 enthousiaste jongeren te wachten. Na een busrit van ongeveer 3u kwamen we toe in Seven Mile Beach. Raad eens hoe lang dat strand is? Aussies zijn nogal origineel in hun naamgeving haha :P we verbleven op een camping genaamd Discovery. Op de camping had Surf Camp een hoek van de camping voor ons alleen. We verbleven per 7 in een soort stacaravan. De stacaravans stonden allemaal in een groot vierkant rond een overdekte eetplaats. Ik was metteen in de vakantiestemming.

Nadat we ons wat geinstalleerd hadden, werd er ons een lekkere maaltijd voorgeschoteld.
Metteen daarna moesten we ons al klaarmaken voor onze eerste surfles. We kregen elk een wetsuit en gingen op weg naar het strand. Het strand was ongeveer 5 min stapen. Dan moesten we nog 5 min op het strand stappen en dan moesten we nog onze planken gaan halen. De kar met planken werd aan de straatkant gezet, dus moesten we iedere keer op en af lopen om onze planken te halen en terug op te bergen. Best lastig op den duur!

Eerst en vooral werden er ons een aantal dingen uitgelegd zoals hoe hou je het beste je plank vast, wat doe je als je overspoeld word door een golf, maar natuurlijk ook hoe we moesten peddelen en ons klaarmaken om een golf te nemen. In theorie ziet het er zo gemakkelijk uit!
Maar dan komt de praktijk.. en begin je van het zoute water te drinken. De sleutelwoorden hier waren opstaan, terug peddelen en opnieuw proberen. Keer op keer. Best grappig, er breekt een grote golf en je ziet een 30tal planken de lucht invliegen. Al dat zoutwater maakt je verschrikkelijk moe op den duur.

Na een 2tal uur proberen, borgen we onze planken weer op en keerden terug naar de kampplaats. We waren echt doodmoe geworden. Na een heerlijke BBQ van kangaroo-steak vlogen we ons bed binnen.

DINSDAG

We mochten van de coaches uitslapen deze morgen. Het was lang geleden dat ik zo goed had geslapen.
Rond 10u moesten we klaarstaan om te vertrekken. Onze wetsuits waren nog grotendeels nat en dus was het echt niet gemakkelijk om het aan te krijgen.

Eenmaal aangekomen met onze boards op het strand werd er ons uitgelegd hoe we moesten opstaan van onze plank. Gisteren moesten we gewoon wat aan onze timing werken, zodat we vandaag niet op het verkeerde moment zouden opstaan.

Uiteindelijk lukte het mij om kort even rechtop te staan, maar al snel hapte ik naar het zoutwater.

In de namiddag werd ons uitgelegd wat de invloed van de wind, het tij en de golven zijn op het surfen.
Je kan 4 verschillende soorten wind hebben:

* Offshore - van land naar zee, laat de golven sneller breken. Niet goed.
* Onshore - van zee naar land, stelt het breken van de golf wat uit, gematigd goed.
* Cross-shore - over de lengte van het strand, breekt de golf in kleinere golfjes, zorgt voor onstabiliteit. Slecht.
* Geen wind - perfect.

Daarnaast speelt het tij ook een grote rol. Laag tij geeft meestal slechtere golven, hoog tij betere. Overgang van laag naar hoog of van hoog naar laag is gematigd goed.

Als laatste heb je -uiteraard- nog de golven. Hoge golven zijn slecht voor beginners maar goed voor gevorderden en vice versa. Logisch.

We kregen de gelegenheid om onze surftechnieken wat beter in te studeren. Het tij was laag dus het waren nogal slechte golven. Desondanks maakten we toch veel plezier door wat te dobberen op onze planken en wat gezellig te praten tijdens het wachten op golven.

Opnieuw stond er ons 's avonds een lekkere maaltijd op te wachten. Ik heb de chef - een Nederlandse surfcoach - geprezen op haar goede kookkunsten.

Na het avondeten kregen we nog foto's en filmpjes te zien die tijdens het surfen getrokken waren door onze professionele surffotografe. Ikzelf sta niet zo vaak op de foto's. Niet omdat ik het niet goed deed ofzo, maar omdat er maar 1 fotografe was voor 64 surfers.

Als afsluiter van de dag besloten we om nog eventjes naar de pub te gaan en daar wat drank te kopen. We gingzn met z'n allen naar de zonsondergang op het strand kijken en genoten later van de prachtige sterrenhemel met het zachte ruisen van de zee in de achtergrond.

WOENSDAG

Vandaag kregen we de gelegenheid om iets unieks te doen: surfen met de opkomende zon. Om 6u 's ochtends wetsuit aan en in een slaperig drafje naar het strand. Wa zaten net op tijd op het water om de eerste zonnestralen te mogen ontvangen en daarmee een nieuwe surfdag in te zetten.
De golven waren perfect, ik slaagde er meerdere malen in om een golf volledig te kunnen surfen.

Naarmate de middag dichterbij kwam heb ik echter een foutje begaan. Bij het opstaan op mn board heb ik mijn voet verkeerd geplaatst, waardoor ik van mijn board werd gespoeld en een verschrikkelijke pijnscheut voelde in mijn been. Ik ging op het strand wat gaan stretchen en probeerde het er uit te lopen maar het bleef me lastigvallen.

Tijdens de surfsessie in de namiddag probeerde ik talloze keren op mijn board recht te staan, maar die ene spier leek telkens weer te zeggen: "nope". Ik moest het uiteindelijk opgeven omdat het echt niet meer ging. De coaches raadden me aan om te blijven stretchen en dat deed ik ook, in de hoop dat ik de volgende dag weer zou kunnen surfen.

DONDERDAG

'S ochtends was het erg koud. Met ietwat tegenzin kropen we in onze nog natte wetsuits. Het goede nieuws was wel dat mijn pijn vermindert was. Het was bijlange nog niet pijnloos, maar ik beet op mijn tannden en met een zetje van de coaches ben ik toch meerdere malen recht geraakt.

In de namiddag werd ons uitgelegd hoe we moesten draaien. Ik wist dat dit niet goed ging aflopen. Zet een board loodrecht op een golf, stabiel. Zet een board evenwijdig met een golf, en je hebt zo goed als niets van stabiliteit. Er werden ons wel een aantal truukjes aangeleerd om toch niet telkens 5liter zout water binnen te krijgen.
Ik was uiteindelijk de 4e van heel het surfkamp die een bocht kon maken op een golf zonder in het water te belanden.

'S avonds besloten we opnieuw om terug naar het strand te gaan, aangezien het onze laatste avond was dat we met z'n allen op Seven Mile Beach waren. Toen we redelijk laat op de avond terug in het kamp kwamen zat er een Possum (veelvraat) doodleuk de BBQ af te likken. Prachtige dieren.

VRIJDAG

Vandaag hadden we maar 1 surfsessie meer aangezien de bus ons om 2u komt oppikken en we nog moesten pakken. Tijdens onze laatste sessie mochten we vrij surfen. Ook de coaches hadden een board meegenomen en surften met ons mee. (normaal gezien zwemmen zij in het water om mensen te helpen bij de juiste snelheid en timing te halen voor een golf. We hebben echt veel gelachen en zeewater gedronke. De golven waren gigantisch (naar mijn beginnersnormen toch).

We mochten nog voor de laatste keer de kookkunsten van onze kokkin/coach bewonderen en daarna werd het filmpje getoond met de mooiste momenten van onze surfweek. Rond 2u werden we opgepikt voor een rit van een 3tal uur naar Sydney.

'S avonds ging ik met een aantal vrienden wat gaan eten en daarna gingen we met z'n allen naar Side-Bar, een club onder het Wake Up hostel waar ik eerder had verbleven. Rond 10u moesten we echter afscheid nemen van de mensen die maar 5 dagen surfcamp deden (94% van de mensen :P) we bleven maar met 4 over, 2 mensen voor de 7 dagen en 2 voor de 10 dagen. Ook wij zouden later opgesplitst worden aangezien de 7 dagers direct naar Byron Bay gingen en wij eerst nog naar Yamba. Het afscheid van de 5dagers kwam me bij bepaalde mensen toch hard aan. Ongelofelijk hoe snel je met sommige mensen een diepe band kunt hebben.

Rond 11u vertrok onze bus richting Yamba en daarna Byron Bay. Een rit van 12 uur, het beloofd vermoeiend te worden.

Ziezo, dit is wat ik deze week zoal heb meegemaakt! Het is een prachtweek geweest en ik kon me geen betere inzet voorstellen voor deze reis!

Mijn volgende verslag zal zaterdag of zondag (22/23 maart) verschijnen. Hier zullen geen surffoto's van mezelf bijzitten aangezien we geen fotograaf meer hebben en we surfen op ons eigen.

Ps. Ik zou aan mijn mama willen vragen of ze de link naar de facebookpagina van het surfcamp zou willen in de comments zetten. Hierop staan alle foto's en filmpjes. Later zullen bij dit blogbericht ook nog foto's komen waar ik op sta.

Tot de volgende!

  • 15 Maart 2014 - 10:00

    Mams:

    Blij dat je daar zo goed je draai gevonden hebt!
    Geniet ervan en toon de golven dat je ze meester kan!
    Kijk al uit naar je volgende verslag, we volgen je op de voet en velen met ons!

    Hieronder de gevraagde link.
    heel veel liefs,
    mama en papa

    www.facebook.com/surfcampaustralia

  • 15 Maart 2014 - 10:32

    Philippe Alliet:

    Dag Jelle,

    Je eerste mailtje kon ik niet lezen. Er scheelde iets met de link. Het moet geweldig zijn om zo op een golf te kunnen meesurfen ! En voor de rest is surfen zoals alle dingen in het leven: vallen en opstaan, tot je het onder de knie hebt. :-) Veel succes verder !

  • 15 Maart 2014 - 14:14

    Marleen Alliet:

    Hey Jelle,

    Tof dat het de eerste week al zo goed meegevallen is ! Het lijkt me inderdaad nog niet zo gemakkelijk zo op de golven surfen. Veel succes en plezier nog verder !
    Groetjes !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Hallo, ik ben Jelle Speybrouck en dit is mijn profiel voor mijn reizen die ik zal doen. De eerste 2 op het lijstje zullen Zuid-Afrika en Australië zijn. Wil je graag op de hoogte blijven van wat ik doe en wat ik meemaak? Voeg jezelf dan toe aan de mailinglist en word automatisch op de hoogte gehouden!

Actief sinds 06 Nov. 2013
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 13894

Voorgaande reizen:

06 Maart 2014 - 08 Juni 2014

Australië 06/03 - 08/06

23 November 2013 - 21 Januari 2014

Wildlifeproject in Thanda, Zuid-Afrika

Landen bezocht: