Week 2!! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu Week 2!! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu

Week 2!!

Blijf op de hoogte en volg Jelle

07 December 2013 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Hallo iedereen!
Hier volgt een update van week 2!

Het begin van de week begon fantastisch! Het regende constant en we konden nergens naar toe omdat we middenin een wildlifepark zitten. De reden dat we geen drives mochten doen, is omdat we de wegen kapot zouden maken met de trucks.

Maandag, dinsdag en woensdagvoormiddag bestonden uit ´lang´ slapen, wandelingen op het kampterrein, Zulu lessen, natuurdocumentaires bekijken en interessante presentaties krijgen.
Zulu is echt een leuke taal om te leren, maar wel erg moeilijk. De onderhoudsploeg praat allemaal Zulu, dus ik kan wel veel oefenen!

Op maandagavond hebben we met 4 mensen de lodge versierd voor Kerstmis. Ik moet zeggen, ik ben er trots op.

Een van de presentaties die we kregen, ging over Rhino Poaching, wat ik persoonlijk heel interessant vind. Vorig jaar werden een 644 zwarte en witte neushoorns in Zuid Afrika gedood voor hun hoorn die ongeveer 65000 dollar per kilo waard is (een hoorn weegt gemiddeld 8kg, de 2e 4kg). Dit jaar zitten we nu al tegen de 920.. Echt angstaanjagende getallen, want als het zo verder stijgt, hebben we tegen 2025 geen enkele neushoorn meer in de hele wereld. Dit wil zeggen dat mijn kinderen geen neushoorns meer zullen kennen, gewoon omdat mensen in de Aziatische landen geloven dat het poeder van hun hoorn katers zou genezen, kanker kan genezen (terwijl het wetenschappelijk bewezen is dat het niet zo is) of omdat het als statussymbool van de rijken wordt gebruikt. Schandalig.

Op woensdagmiddag zijn we naar Mkuzi Game Reserve gegaan. Een park van 40000ha (ruim 5 keer zo groot als Thanda) met verharde wegen, dus daar konden we wel rondrijden. We moesten er vanzelfsprekend geen data opschrijven, het was gewoon een uitstapje, zodat we eens weg waren van de lodge.
Hier en daar in het park hadden we de gelegenheid om uit de truck te gaan, naar een hide. Dit was een houten hut die geplaatst was bij een drinkpoel of een andere plaats waar regelmatig dieren kwamen. Op zich was dit een leuk extraatje aangezien we met de open trucks niet in het park mochten en dus in een gesloten busje rondreden met de vensters open. Er was één hide bij die gelegen was bij een gigantische vijver. Persoonlijk vond ik dit het hoogtepunt van de trip. Er zaten hippo's in het water, aapjes langs de waterkant, veel mooie vogels en een prachtig uitzicht (zie foto's).

DONDERDAG

Aangezien het woensdagavond weer beginnen regenen was, konden we opnieuw niet op game drive gaan. Het begint wat frustrerend te worden.
Gelukkig hadden ze een uitstapje naar St Lucia gepland. Het is een klein, toeristisch dorpje met veel gelegenheden om trips te maken. Zo werd er bijvoorbeeld voorgesteld om een croc&hippo tour te maken als vrijwilliger. Je mocht dus dicht bij de dieren komen om hun kaka op te kuisen. Ik had het graag gedaan, maar aangezien ik volgend weekend (week 3) een weekendtrip maak naar st Lucia, besloot ik om het dan te doen.
Ik heb met Paul en Chrissie (een Engels koppel dat ik leerde kennen op de luchthaven) wat winkeltjes gedaan in het dorpje, heerlijk Engels breakfast gehad, wat souvenirtjes gekocht enzovoort.
Op de terugrit stopten we even bij een overdekt marktje waar ik nog wat lokale spulletjes heb gekocht.
Eenmaal terug in de lodge maakten we ons klaar voor een sundowner, een drive in de vooravond waarbij we een pintje mochten meenemen en er een quiz werd georganiseerd.
Op de drive zelf werden cheeta's gespot. Het was de moeder met haar 2 cubs, dezelfde die we op onze eerste drive zagen. We kwamen heel dichtbij en ik heb enkele mooie foto's kunnen trekken.
Uiteindelijk heeft ons team de quiz gewonnen. We namen ook nog een groepsfoto (die op de facebookpagina van African Impact staat) en reden dan terug naar de lodge.

VRIJDAG

Eindelijk nog eens een droge ochtend! We konden nog eens een drive op Thanda doen! Iedereen was blij. We gingen eerst voor de cheeta's kijken, die gelukkig nog niet verlopen waren, dus het was gemakkelijk om ze te vinden. Daarna gingen we op zoek naar de Ellies, die we vanop een heuvel in de verte zagen lopen. Ook van hen heb ik enkele mooie foto's.
Na de drive hadden we Elephant Interaction gepland. Een Once-in-a-lifetime ervaring. We mochten een gigantische mannelijke olifant eten geven, aan zijn slurf, slagtanden, oren en buik komen en we mochten zelf aan zijn tong komen, die vies en slijmerig aanvoelt :p Ik vond het echt een fantastische ervaring.
In de namiddag was er nog een drive, we gingen de leeuwen opzoeken in Aboma, een afgesloten gebied binnen Thanda.
's Avonds was er pub-night. We kregen een heerlijke steak met frietjes en speelden wat pool, dronken wat en bleven lekker lang op.

ZATERDAG

Vandaag is rustdag. De voorbije dagen waren redelijk lastig en morgen wordt ook een lastige dag, dus ik wil wat fit zijn.
Ik moet vandaag verhuizen van huisje. Morgen komt Tom, een Australische jongen toe, die mijn nieuwe roommate wordt.
Vanavond gaan we voor het eerst Braai eten, typisch Zuid-Afrikaanse barbecue.

ZONDAG

Morgen gaan we naar Hluhluwe [Chlu-Chlu-Wee]. Het is het eerste game reserve van Zuid Afrika (open sinds 1981 denk ik), rond de 50000ha groot, meer dieren en meer open begroeiing dan Thanda. Ik kijk er echt naar uit!

Ik zal zondagavond nog foto's uploaden van de braai en Hluhluwe.

Indien jullie vragen hebben over iets, over een foto, stel ze alsjeblieft! Ik antwoord zo snel mogelijk!

Tot volgende week lieve bloggertjes!!!!!

  • 07 December 2013 - 19:50

    Marleen Alliet:

    Ik zag uit naar je verslag, Jelle ! Blijkbaar heb je het er erg naar je zin, niet ?
    Groetjes !!

  • 07 December 2013 - 20:39

    Philippe Alliet:

    Het is leuk om je verslagen te lezen, Jelle Het is alsof we er zelf bij zijn !

  • 08 December 2013 - 13:00

    Greet T'Jonck:

    BEste Jelle,

    je beleeft de tijd vna je leven ! Ziet er een heerlijke vakantie uit.

    greet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Hallo, ik ben Jelle Speybrouck en dit is mijn profiel voor mijn reizen die ik zal doen. De eerste 2 op het lijstje zullen Zuid-Afrika en Australië zijn. Wil je graag op de hoogte blijven van wat ik doe en wat ik meemaak? Voeg jezelf dan toe aan de mailinglist en word automatisch op de hoogte gehouden!

Actief sinds 06 Nov. 2013
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 13910

Voorgaande reizen:

06 Maart 2014 - 08 Juni 2014

Australië 06/03 - 08/06

23 November 2013 - 21 Januari 2014

Wildlifeproject in Thanda, Zuid-Afrika

Landen bezocht: