Doodgelukkig.. - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu Doodgelukkig.. - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu

Doodgelukkig..

Blijf op de hoogte en volg Jelle

28 November 2013 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Sawubona inu!
(Zulu, hallo iedereen)

Vandaag post ik even 3 dagen, want we hebben redelijk spannende dingen meegemaakt!

DINSDAG

Deze morgen redelijk vroeg uit de veren, want de dinsdag en donderdag is conservation day!

We vertrokken om 6 uur met de trucks om stenen van de nieuw aangelegde wegen te halen, zodat de anti-poaching unit, de toeristen van Thanda en wijzelf gemakkelijker konden passeren. Pickaxes, machettes, spades, allemaal leuk gereedschap om sommige kanjers van stenen of wortels uit te hakken!
De zon was al redelijk hard aan het branden en al snel waren we doorweekt van het zweet. LEKKER!

We hebben ook een hip ouder vrouwtje in ons team en ik moet zeggen, ze staat haar mannetje! (kom wel niet te dicht in de buurt als je haar een machette geeft)

We legden alle stenen in de trucks en gingen rond de middag terug naar base camp.
Snel een douche, hapje eten en dan in 'the veggi garden' werken!

's Avonds gingen we voor het eerst op night drive. Ik verwachtte niet veel te zien, en dat was ook zo in het begin. Veel Empala's, dat wel.
We reden naar een drinkpoel en hoorden plots een luide brul. Leeuwen! Niet veel verder lagen 3 vrouwtjes en het mannetje was ook ergens in de buurt. We reden tot op 2 meter afstand. Fantastische ervaring.
Later kwamen we ook nog buffalo's en 2 witte rhino's tegen. Prachtige dieren.
Plots kregen we via de radio te horen dat de andere truck een leopard gespot had. We reden naar die plaats maar konden hem niet vinden. De truck reed langzaam verder tot ik plots iets opmerkte, nog geen meter van de truck. Bingo! Hij was prachtig.. luipaarden kom je blijkbaar niet vaak tegen dus we hadden echt geluk deze nacht! En ik had hem dan nog gespot ook! (ja, ik was wel wat trots op mezelf :p)
We hadden op 1 night drive dus 4/5 van de Big Five gezien!
Met deze fantastische ervaring kruip ik lekker onder de dekens.

WOENSDAG

Game drive om 5 uur 's ochtens. Ai. Met kleine oogjes kroop ik in de truck.
Er werden olifanten gesignaleerd, dus daar gingen we eens naar kijken.
Toen we toekwamen bleek het een groep te zijn van 13 dieren. B1, een kolossus van een olifant was hun leider. Hij kwam naar ons toe, wat best eng was omdat we in open trucks zitten. De driver reed achteruit en de olifant zette het op een drafje naar ons toe, dus wegwezen was de boodschap!

In de namiddag hebben we ook nog 11 rhino's bij elkaar gezien, wat erg spectaculair was, en ook een lion kill in volle actie. 3 wijfjes die het op een Nyala gemunt hadden. Onvergetelijke ervaring!

's Avonds begon de wind op te steken en al snel begon het te regenen en te bliksemen. Ik ging vroeg naar bed omdat ik redelijk per total was :p

DONDERDAG

Deze ochtend was het terug conservation work. Enkele wegen lagen er heel hobbelig bij, en die moesten geëveleerd worden. Ik geniet echt van het samen werken. Er word veel gelachen en gebabbeld.

Deze week sta ik op Data Entry, wat wil zeggen dat ik alle data die we verzamelen op de game drives moet invoeren in de computer. Deze informatie word later dan doorgestuurd naar de verantwoordelijke organisaties (leeuweninfo naar ALERT, olifantinfo naar Space For Elephants enzovoort).

Deze middag moest ik dus de data invullen voor enkele uren. Ze stonden al wat achter met de data entry en dat heb ik even rechtgezet :p

Het is sinds de middag ook serieus beginnen regenen, wat wil zeggen dat de game drive van deze middag jammer genoeg niet doorgaat. Het is vervangen door Zulu-les van Cella (spreek uit: Nella met een t-klank terwijl je de N uitspreekt. Niet gemakkelijk :p)

Deze avond moeten we aan de andere projecten (community en photographers) presenteren wat we deze week al uitgespookt hebben.

Edit: de presentatie was gieren van het lachen

Ik ben redelijk versleten, dus slaapwel iedereen!

Usale kahle, uzinakekele
(Goodbye, take care)

  • 28 November 2013 - 21:11

    Zus:

    Blij te lezen dat het je zo goed gaat broertje! Ben trots op je!

  • 28 November 2013 - 21:39

    Daphne:

    Leuke verhalen om te lezen jelle! Same to you and take care!!

  • 29 November 2013 - 10:13

    Greet :

    beste Jelle,

    je stelt het zo te zien opperbest !! Geniet met volle teugen van deze onvergetelijke ervaringen ! Een cadeau voor het leven ....

  • 29 November 2013 - 10:14

    Leen:

    Super Jelle!!! Het is de ervaring van je leven!! Geniet ervan met volle teugen!!!

  • 29 November 2013 - 11:24

    Opa En Oma (vanuit Ieper):

    Jelle,
    We zijn zeer gelukkig dat je reis vlot verlopen is en dat alle reacties die we tot nu toe krijgen over contacten en activiteiten ter plaatse zeer positief zijn. Doe zo voort, steek er het maximum van op en geniet van alle indrukken en prestaties van elke dag!
    groetjes vanuit Ieper en veel succes!

  • 29 November 2013 - 12:30

    Matthias (neef :p):

    Sjieke dinges :p ik kijk al uit naar de volgende verslagen!

  • 29 November 2013 - 21:25

    Barbara (nichtje):

    Het ziet er geweldig uit Jelle!! Wat een ervaring, geniet er met volle teugen van ;)

  • 06 December 2013 - 08:31

    Jensie:

    jelle

    ik word jaloers als ik dat zo lees ;) lijk matti zegt zalig en kijk ik ook uit naar de volgende verslage:p

  • 06 December 2013 - 19:54

    Mieke Speybrouck:

    Jelle,

    Zo te zien heb je een stevige maar goeie start gemaakt. Je foto's zijn veelzeggend, amai dat wil iedereen wel meemaken. Zo tye horen is het vroeg opstaan geblazen en hard werken. groetjes Mieke

  • 16 December 2013 - 21:55

    Coucke Bruno:

    Jelle,

    This is story of your live.

    LIFE IT, LOVE IT .....ENJOY IT.

    Bruno.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Hallo, ik ben Jelle Speybrouck en dit is mijn profiel voor mijn reizen die ik zal doen. De eerste 2 op het lijstje zullen Zuid-Afrika en Australië zijn. Wil je graag op de hoogte blijven van wat ik doe en wat ik meemaak? Voeg jezelf dan toe aan de mailinglist en word automatisch op de hoogte gehouden!

Actief sinds 06 Nov. 2013
Verslag gelezen: 647
Totaal aantal bezoekers 13915

Voorgaande reizen:

06 Maart 2014 - 08 Juni 2014

Australië 06/03 - 08/06

23 November 2013 - 21 Januari 2014

Wildlifeproject in Thanda, Zuid-Afrika

Landen bezocht: