Bloed, zweet en tranen! - week 4 & 5 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu Bloed, zweet en tranen! - week 4 & 5 - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu

Bloed, zweet en tranen! - week 4 & 5

Blijf op de hoogte en volg Jelle

30 December 2013 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Dag beste bloggertjes!

De titel van dit verslag zal al lezende wel duidelijk worden, dus begin nog niet direct te panikeren!
Dit is een dubbele editie van mijn blog, omdat het deze week redelijk druk was door de feestdagen.

Zet jullie voor 10 minuutjes in jullie luie zetel, neem een warme tas koffie (jullie kunnen het vast gebruiken in die koude hahaha) en geniet van dit dubbele verslag!

----- WEEK 4 -----

MAANDAG

Opnieuw vertrekken om 5 uur in de ochtend. Pijnlijk. Vooral omdat we op drive gaan in het dik beboste Mduna en we dus hoogstwaarschijnlijk niet veel of zelf geen dieren te zien zullen krijgen. De Telem (soort van ontvanger om de dieren met een zender rond hun nek op te sporen) zond ons alle kanten uit en het werd opnieuw een slaperige ochtenddrive.

Rond de middag gebeurden er een paar interessante dingen. Ik kwam net uit de douche toen iemand onze kamer binnenkwam en ons wist te vertellen dat er een leopard buiten de omheining zat. Zonder nadenken liep ik naar buiten in mijn onderbroek, richting de lodge van waaruit ze het dier konden zien. Hij zat te ver om er een foto van te kunnen nemen, maar het was toch een speciaal moment aangezien het mijn eerste leopard was die ik zag in het daglicht!

Na 20 min. was hij ongeveer uit het zicht verdwenen en ik besloot om terug te keren naar mijn kamer om mij aan te kleden. Ik was er net in geslaagd om mijn 2 sokken aan te doen, toen er plots "Black Rhino!!!" werd geroepen. Ik ging helemaal uit mijn dak want een zwarte neushoorn had ik nog niet gezien! Opnieuw spurtte ik naar de lodge, dit keer met mijn onderbroek en mijn kousen aan. Ik ging tegen de avond wel aangekleed geraken zeker?

's Avonds was het eindelijk nog eens zover: night drive!!! Na 2 weken regen konden we eindelijk nog eens 's nachts op drive gaan. We zagen de leeuwen op het pad, maar ze waren druk bezig de luiaard uit te hangen en dus zaten we 45 min. te kijken naar een stilstaand beeld. Slaapverwekkend was het op den duur zeker.
Op de terugrit had Paul een Leopard gespot. Onze 2e deze dag! Hij wilde echter overduidelijk niet gezien worden en ging languit in het hoge gras liggen.

DINSDAG

Uit de veren om 6 uur om opnieuw conservation work te verrichten in de Wetlands!
Het project hier was niet zo goed bedacht op voorhand en de uitvoering ervan was nog triestiger. De bodem van de put moest bedekt worden met gravel.. Maar in plaats van de gravel in 1 keer in de put te lozen en dan met harken te verspreiden, beslisten ze om een paar hopen te maken aan de rand van de put. Ze wilden de zijkanten van de put niet kapotmaken.. Mijn voorstel was om het in de put te lozen en dan de zijkant terug te herstellen... Maar ja, blijkbaar geven ze ons graag wat extra werk :p Chrissie leerde me hiervoor een toepasselijke afkorting: PPPPPP, Piss Poor Planning is Piss Poor Performance.

In de namiddag gingen we opnieuw uit op drive in Thanda. We waren op zoek naar de olifanten maar de telem slaagde er niet in om hun signaal op te pikken.
In plaats daarvan kwamen we echter de 4 sub adult lions tegen van de North Pride. Ze zagen er mager en hongerig uit.
Toen het nieuwe mannetje in Thanda werd vrijgelaten, moesten de moeder en haar 4 welpen de pride verlaten, omdat het mannetje de welpen hoogstwaarschijnlijk zou doden aangezien ze niet van hem zijn. Later werd de moeder echter terug met de pride gespot, zonder de welpen. Ze had haar 4 onervaren jongen dus achtergelaten.

WOENSDAG

Thanda drive om 5 uur 's ochtends. Wij zaten op de truck van game count. Dit wil zeggen dat we een vaste route volgen en elk dier tellen dat we tegenkomen. Al snel botsten we op de olifanten. We moesten echter onze game count eerst afwerken en besloten om daarna terug te komen.

In de namiddag gingen we opnieuw uit op drive en dit keer vonden we de hele kudde van Thanda bij elkaar. We besteedden de rest van de namiddag met het nemen van notities van interacties van de dieren met elkaar.
De andere truck vond niet alleen de moeder cheetah en haar 2 cubs, maar ook nog 8 leeuwen, waaronder de 4 cubs die we gisteren hadden gevonden. Hun buikjes zagen er goed gevuld uit. Het mannetje was niet aanwezig, dus ze konden veilig met de rest van de familie vertoeven.

DONDERDAG

Conservation at 6. Gelukkig niet in de wetlands dit keer, want mijn handen lagen nog open van het graven in de gravel. We gingen naar een van de wegen langs de fenceline om Chromoleana te verwijderen. Dit is een kruid dat redelijk groot wordt en zich supersnel voortplant. Het vult alle open plaatsjes in en voorkomt zo dat andere planten kunnen uitkomen. We hakten er op los, en al snel hadden we overal schrammen van de doornstruiken die errond stonden. Het was erg hard werk aangezien het weer opnieuw ietsje te mooi was en dus stonden we al snel te baden in het zweet. Bijkomende dat we het kruid achteraf nog moesten verbranden en dus nog een schepje bovenop de alreeds hoge temperatuur deden.

Na de middag vertrokken we met een paar drankjes op sundowners, waar we opnieuw onze wekelijkse quiz hielden. Wij zijn verloren dit keer. Tijdens het bewonderen van het prachtige uitzicht werd plots de Mduna elephant herd gespot.
Als de bliksem reden we er naartoe, want dit was groot nieuws. We stonden op het midden van een weg en zagen de hele kudde aan ons neus voorbij passeren. Sinds deze kudde was vrijgelaten in Mduna, ongeveer 3 jaar geleden, had niemand ze nog van zo dichtbij gezien.
Niki, onze research manager gaat op zondag na 7 maand uitstekend werk te verrichten, uiteindelijk naar huis. In die 7 maand heeft ze vele en vele uren gespendeerd naar het zoeken van deze kudde, en net voor ze naar huis vertrekt, krijgt ze ze voor het eerst van heel dichtbij te zien. Ze barstte in tranen uit van geluk. Ook voor ons was het een speciaal moment, omdat wij ze nog maar 1 à 2 keer vanop een paar kilometer afstand hadden gezien.

VRIJDAG

We gingen opnieuw op drive in Mduna, in de hoop om de olifanten nogmaals te kunnen zien. En ja hoor, na een uur zoeken pikten we uiteindelijk een vers spoor van ze op en volgden het. We zagen ze uiteindelijk, maar opnieuw vanop een afstand. Zoals altijd bevonden ze zich in een gebied waar er nog geen wegen waren. We beseften dat we gisteren echt heel veel geluk gehad hebben .

In de namiddag gingen we op zoek naar de cheeta's. We konden ze echter niet vinden en dus gingen we naar een van de hoogste punten van Thanda, om wat van het uitzicht te genieten. Hier werd mijn profielfoto van Facebook genomen. Het uitzicht was adembenemend.

Ik had om 6.30 uur een taxi geregeld om naar de pub te gaan, waar we gezellig dineerden en wat pool speelden.

ZATERDAG

Het was een zalig rustgevende dag. De recentste vrijwilligers vertrokken naar Tembe, een park waar veel olifanten verbleven. Ook de staff was naar Mkuzi vertrokken om de laatste dag van Niki en Izzy te vieren. We spendeerden een lange tijd in het zwembad en 's avonds hadden we Braai.

ZONDAG

Pijnlijke dag. Mijn goede vriendin Teresa vertrekt vandaag. Ik besloot om vroeg op te staan zodat we nog wat konden praten en de tijd hadden om afscheid te nemen. Zij was de eerste, samen met Niki en Izzy, waaraan ik gehecht was geworden en uiteindelijk kwamen de tranen toch boven toen ze de truck aan het inladen waren. Ze had me een afscheidsbriefje geschreven en toen ik dat gelezen had, besloot ik om terug in mijn bed te kruipen. De rest van de dag heb ik me wat afzijdig gehouden. Ik was droevig en voelde me alleen. Haar lege stoel voelde raar aan. Zij was diegene die 's ochtends altijd opgewekt vroeg hoe het met me ging, terwijl ik terug bromde dat ik nog moe was. Ik wist dat dat de volgende morgen niet zo zou zijn.

Vandaag ben ik ook nog eens zo handig geweest om mijn teen aan een scherpe rots te stoten met als gevolg dat het vel een beetje verdwenen is. Geen paniek moeke, ik heb het goed verzorgd en het is mooi aan het genezen.

----- WEEK 5 -----

Het is de week van Kerstmis!!!! Ik heb totaal niet het gevoel dat Kerstmis zo dichtbij is. Het is ook mijn eerste keer Kerst zonder familie dus ik weet dat ik deze week een paar moeilijke momenten zal hebben. ZALIG KERSTFEEST VOOR IEDEREEN!!!!!!

MAANDAG

Het grootste deel van de dag werd besteed aan research analysis. Aangezien ons weekschema totaal overhoop lag door Kerstmis, moesten we zoveel mogelijk analysis vandaag doen. Het was een lange dag.

DINSDAG

Ik werd redelijk vroeg wakker en besloot om al te gaan ontbijten. Er stond mij echter een verrassing te wachten. Toen ik de trap opging zag ik nog net een paar velvet monkeys wegglippen. De hele lodge was één warboel. Ze hadden alles omgesmeten, overal van gegeten en er liep een pad van vernieling naar buiten toe. Enkele schoenen werden vermist of totaal kapotgebeten teruggevonden, de plastieken kommen met cornflakes lagen in het gras en er lagen overal stukken brood. Over een goede morgen gesproken.

Om 6.15 uur vertrokken we voor conservation work, opnieuw chromoleana verwijderen. Het was opnieuw erg warm en het vergde dus veel energie om die verdraaide planten uit te trekken.

In de namiddag vertrokken we op sundowners, met vanzelfsprekend de bijhorende quiz.
We eindigden met een gelijkstand op de eerste plaats en dus werd er een eindproef bedacht. Joe, iemand van de staff kwam op het geniale idee om iets typisch Zuid-Afrikaans te doen. Om het verste een impala-keuteltje spuwen. Hilarisch. En vooral omdat ik gewonnen ben :p
We besloten daarna om met de hele groep de woorden Merry Xmas te vormen. We konden de foto echter niet van hoog genoeg nemen en het resultaat was dus een hoopje mensen die er halfdood uitzagen.

Toen we terugkwamen waren de tafels helemaal versierd in kerststijl en we kregen onze eigen kerstmuts. De rest van de avond bestond uit het zingen van kerstliedjes, lachen, drinken en gezellig samenzijn.

WOENSDAG

Waw. Het is Kerstmis!!!!!! We vertrokken heel vroeg op drive, uiteraard allemaal met kerstmuts op. We kregen de hele big 5 te zien in 1 drive, wat toch wel erg speciaal was.

Toen we terugkwamen stond er ons een luxe-ontbijt met croissants, eieren, ham, kaas,.. op te wachten. Naast ons bord lagen er ook christmas crackers. Het was de eerste keer in mijn leven dat ik dit mocht doen, en ik vond het erg leuk.

Na het ontbijt was het tijd voor secret Santa!! Alle vrijwilligers hadden de tijd gekregen om een cadeautje te kopen en onder de boom te leggen. De regels voor deze secret Santa waren als volgt: iedereen trok een nummertje. Nummer 1 mocht beginnen met een pakje te kiezen en het open te maken. Nummer 2 opende ook een pakje, en had dan de mogelijkheid om ofwel het pakje te houden, ofwel om het te wisselen met het pakje van nummer 1. Ik was nummer 3 en had dus nog niet veel keuze om een pakje van iemand te 'stelen'. Mijn pakje was echter een mooie tas met de big 5 op en ik besloot om hem te houden. Het pakje van mij werd in totaal 3 keer gestolen en was dus het populairst van al. Het was een klein Afrikaans maskertje.

We spendeerden de avond rond het kampvuur met champagne en bleven tot laat op.

DONDERDAG

Het was veeeeeeel te warm vandaag. De drive in de voormiddag werd afgelast vanwege de hitte. In plaats daarvan zochten we verkoeling in het zwembad. Ik heb er mooie rode schouders aan overgehouden.

' s Avonds vertrokken we op night drive. Het begon te bliksemen, wat prachtige resultaten opleverde in het bergachtige landschap. Gelukkig bleef het even droog... maar niet voor lang. Na een 2-tal uur rondrijden, begonnen de eerste regendruppels te vallen en het werd onze missie om zo snel mogelijk terug naar de lodge te gaan aangezien de regen al snel met bakken uit de hemel viel. Compleet doorweekt kropen we in ons bed.

VRIJDAG

Er werd ons 's ochtends verteld dat de drive werd afgelast, aangezien we gedurende de nacht 39 mililiter regen per vierkante meter hadden gehad. De wegen lagen dus veel te nat om er op uit te kunnen gaan.

In plaats van de drive kregen Paul, Chad en ik de opdracht om een bord voor de vegi garden in de community te maken. Ik had de eer om de tekst erop te schrijven en het logo van The Happy Africa Foundation te maken. Er was een afdruk van een hand voor nodig, dus mijn hand staat erop. Ik ben er best trots op. Er zal nog een foto volgen als het bord volledig af is.

De rest van de dag verliep heel rustig, aangezien het weer echt drukkend en vochtig was.
Een groot aantal van de vrijwilligers vertrok voor het weekend naar St. Lucia, dus enkel Paul, Christie, Fiona, Karlya en ik bleven achter. Ik besloot ervoor om dit weekend opnieuw in de lodge te blijven aangezien ik de 2 volgende weekends al volgeboekt heb.

ZATERDAG EN ZONDAG

Het weekend was lekker luieren. Af en toe samen een filmpje bekijken, een duik in het zwembad en lekker laat opblijven.
Zaterdagavond heeft Christie mijn haar geknipt. Ik zie er weer als een frisse jongen uit :p
Op zondagochtend kregen we de mogelijkheid om een vers geschoten wildebeest in stukjes te doen en het te voeren aan de leeuwen in Boma. Ik was echter redelijk moe en besloot om in bed te blijven.

Nieuwjaar komt eraan mensen... en ik weet dat ik het opnieuw erg moeilijk zal hebben. Hopelijk zullen jullie allemaal eens 5 minuutjes aan mij denken, zodat ik toch een beetje het gevoel heb dat familie en vrienden bij me zijn.

Ik wens jullie alvast een prachtig einde van 2013 toe en een goede gezondheid en veel geluk in 2014!!!!!!!

Tot volgende week voor mijn volgende verslag!

PS: bij dit verslag zaten er niet veel foto's, ik weet het. Ik had mijn camera niet zoveel bij me gedurende deze 2 weken. Niet getreurd, eenmaal ik thuis ben krijg ik foto's van mijn vrienden doorgestuurd.

  • 30 December 2013 - 17:32

    Marleen Alliet:

    Hallo Jelle !
    Wat een verslag,zeg ! Plesant om je zo te kunnen volgen !
    Jelle, ik wens je alvast van ganser harte een héél gelukkig nieuwjaar ! Een dikke pakkerd krijg je van me van ver ! Doe het verder goed, hé!

  • 30 December 2013 - 21:27

    Philippe Alliet:

    Beste Jelle. Bedankt voor je mooi verslag. We denken zeker ook aan jou deze dagen! Met oudejaar zijn tante Monique en tante Marleen in Hasselt. Swing het nieuwe jaar in!

  • 31 December 2013 - 11:19

    Daphne :

    Hoi Jelle! Wauw wat een verhalen, maar onwijs leuk om zo nog eens wat van je te volgen!
    Ik wens je een super uiteinde van 2013 toe en al helemaal een héél gelukkig nieuwjaar!! You can do it!
    Enne ik zal er een op je proosten vanavond.

    Veel liefs Daphne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Hallo, ik ben Jelle Speybrouck en dit is mijn profiel voor mijn reizen die ik zal doen. De eerste 2 op het lijstje zullen Zuid-Afrika en Australië zijn. Wil je graag op de hoogte blijven van wat ik doe en wat ik meemaak? Voeg jezelf dan toe aan de mailinglist en word automatisch op de hoogte gehouden!

Actief sinds 06 Nov. 2013
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 13895

Voorgaande reizen:

06 Maart 2014 - 08 Juni 2014

Australië 06/03 - 08/06

23 November 2013 - 21 Januari 2014

Wildlifeproject in Thanda, Zuid-Afrika

Landen bezocht: