Op naar Down Under! - Reisverslag uit Oostrozebeke, België van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu Op naar Down Under! - Reisverslag uit Oostrozebeke, België van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu

Op naar Down Under!

Blijf op de hoogte en volg Jelle

01 Maart 2014 | België, Oostrozebeke

Beste bloggertjes,

Na mijn prachtige reis naar Zuid-Afrika en mijn kort verblijf terug thuis, is het weeral tijd geworden om mijn koffers te pakken.

Voor de tweede (en voorlopig laatste) keer vertrek ik de wijde wereld in, dit keer naar Australië, voor 3 maand.

De projecten die ik daar zal doen zijn gelijkaardig aan het project dat ik deed in Zuid-Afrika, maar tegelijk ook niet. Daar Afrika meer gericht was op 'wildlife research', zal Australië meer gericht zijn op het verzorgen van dieren.

REISVERLOOP
Ik vertrek dus op 6 maart naar Sydney. Ik zal in die buurt een surf kamp volgen van 10 dagen, over 3 verschillende baaien. Het doel hiervan is om wat te acclimatiseren, wat op het tempo van Australië te komen (het is tenslotte 10u tijdverschil), maar ook om toch een ontspannend aspect te hebben aan mijn reis. De reden waarom ik hiermee niet eindig, is omdat ik tegen het regenseizoen in zal reizen, om de meeste vochtigheid te vermijden. Moest ik met het surfkamp geëindigd zijn, zou ik midden in het regenseizoen gezeten hebben.

Na het surf kamp ga ik een stukje naar het noorden, naar Currumbin.
Daar heb ik een vrijwilligersproject van 3 weken “MADE” (Make A Difference Experiences). Het project houdt in dat ik dagelijks met de verzorgers van het dierenpark in Currumbin zal meewerken. Hoe en wat dit werk zal inhouden, zullen we pas ter plaatse te weten komen.

Na MADE reis ik opnieuw wat naar het noorden, naar Brisbane. Hier zal ik met de organisatie CVA (Conservation Volunteers Australia) 3 weken op pad gaan om verschillende natuurparken te onderhouden. Welk(e) park(en) dit zullen zijn, zal ik pas ter plaatse te horen krijgen.

Eens mijn project in Brisbane achter de rug is, neem ik het vliegtuig naar Cairns, helemaal in het noordoosten van Australië. Daar werk ik voor 4 weken in het project “Port Douglas Wildlife Habitat”. Dit is opnieuw een dierenpark en volgens mij een gelijkaardig project aan MADE. Opnieuw, wat onze taken precies zullen zijn, krijgen we ter plaatse te horen.

Na het project in Port Douglas neem ik het vliegtuig terug naar Sydney en dan naar huis.

WAAROM
Waarom kies ik ervoor om een tweede reis te doen? Was één niet genoeg?
Ik moet zeggen, ik was erg onzeker of ik nog op een tweede reis wilde gaan. Ten eerste omdat ik opnieuw de mensen waarvan ik hou achter moest laten, en ten tweede omdat ik het gevoel had dat ik teleurgesteld zou zijn. Afrika was een prachtige ervaring, en ik zat met schrik dat Australie zou tegenvallen.

Waarom doe ik het dan? Gedurende mijn verblijf in Afrika heb ik een vermoeden gekregen van wat mijn passie en eventueel ook mijn interesse zou kunnen zijn voor mijn verdere studies volgend jaar. De bedoeling van mijn tweede reis is om meer duidelijkheid te scheppen of het inderdaad is wat ik wil doen.

Natuurlijk doe ik niet alleen daarvoor deze projecten. Ik wil graag een steentje bijdragen in een ander werelddeel. Dit was zo voor Afrika, en hetzelfde geldt voor Australië. Maar ergens wil ik graag ook wat aan mijn toekomst bouwen. Ik ben namelijk nog nooit in mijn leven zeker geweest wat ik later wilde doen of worden. Nooit heb ik een moment gehad van "Goh, dat wordt later mijn beroep." Ik heb zoveel interesses, zoveel dingen die ik graag doe. Maar geen enkele die er zo eventjes uitspringt.

Mijn ouders zeiden dat ze het onder andere zagen als een investering in mijn toekomst, en ik ben hen daar heel dankbaar voor. Ik besef dat niet veel jonge mensen deze gelegenheid krijgen van hun ouders. Daarom heb ik me voorgenomen om me voor 200% in te zetten op deze reis. Ik wil verschillende culturen ervaren, mensen ontmoeten en vooral onvergetelijke momenten vastleggen in mijn geheugen.

Verslagen zullen vermoedelijk iedere week verschijnen. Ik zal foto's van de projecten uploaden eens de projecten gedaan zijn, en zal ze koppelen aan de bijpassende verslagen.

Indien jullie nog vragen hebben over bepaalde projecten (veel details zal ikzelf ook maar ter plaatse te weten komen), laat hier gerust een berichtje achter. Jullie berichtjes moedigen mij aan om iedere week opnieuw te schrijven.

Weet dat ik constant aan jullie zal denken, met een lach en een traan.
Jullie horen meer van mij eens ik aangekomen ben in Sydney.

Tot dan!

Jelle

  • 01 Maart 2014 - 22:58

    Greet:

    good luck, Jelle ! stel het wel, te beginnen met een heerlijk surfkamp !

  • 01 Maart 2014 - 23:26

    Zus:

    Ik ga je missen broertje, maar je gaat dat daar fantastisch doen, ik ben ervan overtuigd! Ik wens je opnieuw heel veel prachtige ervaringen toe! Ik zou zeggen: sta open voor alle nieuwe dingen, leer veel bij, maar vooral, geniet ervan! Heel veel succes gewenst en weet dat we met onze gedachten bij je zullen zijn!! xxx zus

  • 02 Maart 2014 - 08:51

    Marleen:

    beste Jelle, go for it en take this chance !!!! Blij dat jij dit mag overkomen in jouw leven. Zo'n kans is inderdaad voor weinig jongeren weggelegd dus doe er wat mee en geniet met volle teugen. Ik zie al uit naar jouw reisverslag. Good Luck !!!

  • 02 Maart 2014 - 09:53

    Daphne:

    Heey Jelle!

    Ik ga je verhalen weer met volle teugen lezen!! Heel veel plezier en ik hoop dat jr. Voor jezelf kunt ontdekken wat je echt wilt! Take care of it!

    Liefs Daphne

  • 02 Maart 2014 - 13:13

    Matthias:

    Stel het goed neefke! :D En amuseer je maar goe!

  • 02 Maart 2014 - 14:16

    Marleen Alliet:

    Héél veel succes, Jelle ! Geniet er maar met volle teugen van !

  • 02 Maart 2014 - 22:55

    Philippe Alliet:

    Mooie beschouwingen Jelle! Fantastisch dat je enerzijds dankbaar bent voor de kansen die je krijgt en anderzijds vol enthousiasme het nieuwe avontuur tegemoet gaat. Geniet er met volle teugen van. Het wordt weer een ervaring die niemand je nog kan afnemen!

  • 03 Maart 2014 - 04:47

    Teresa Cox:

    jelle!! did i do this right? will i be able to read your blogs and read them in english??

  • 03 Maart 2014 - 14:31

    Jelle Speybrouck:

    Teresa my love, you did this right!! I will write my blogs here indeed, but since 99.9999% of my bloggers are dutch, I won't write them in English, sorry. You can always try translating them using an online translator, but the result might not be 100% correct English since online translators are crap. Sorry again!!

  • 03 Maart 2014 - 14:32

    Jelle Speybrouck:

    Dankjewel iedereen voor de fantastische reacties!

  • 05 Maart 2014 - 16:00

    Jensie:

    copain

    hf zoek zegge en stel et wel e en das nu wel de laatste keer e want omdenduur da gemis!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Hallo, ik ben Jelle Speybrouck en dit is mijn profiel voor mijn reizen die ik zal doen. De eerste 2 op het lijstje zullen Zuid-Afrika en Australië zijn. Wil je graag op de hoogte blijven van wat ik doe en wat ik meemaak? Voeg jezelf dan toe aan de mailinglist en word automatisch op de hoogte gehouden!

Actief sinds 06 Nov. 2013
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 13890

Voorgaande reizen:

06 Maart 2014 - 08 Juni 2014

Australië 06/03 - 08/06

23 November 2013 - 21 Januari 2014

Wildlifeproject in Thanda, Zuid-Afrika

Landen bezocht: