Pff.. bijna afgelopen :( - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu Pff.. bijna afgelopen :( - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu

Pff.. bijna afgelopen :(

Blijf op de hoogte en volg Jelle

14 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Deze week niet zo veel fotomomenten, maar nog steeds een geweldige week. Ik keek vooral uit naar het weekend, omdat we naar St. Lucia zouden gaan.

MAANDAG

Maandagmorgen begon met een zoektocht naar de cheeta's in Mduna. Eenmaal bij Mduna aangekomen, probeerden we de telemetrie en leek het erop dat de cheeta's weer terug in Thanda waren. De hele rit zijn we op zoek naar ze geweest. Het was een vergeefse zoektocht, maar we zagen wel een hyena, een Leopard Tortoise en het verdere normale wild. We reden door een gebied waar we nog niet eerder waren geweest en ondanks dat we de cheeta's niet vonden, was het een mooie rit door een mooie omgeving.
's Avonds reden we weg voor onze nachtdrive. We vonden de dominante leeuw. Verder zagen we een hoop nachtdieren, waaronder een paar prachtige uilen.

DINSDAG

Dinsdagmorgen stond ons een verrassing te wachten. I.p.v. chromolenea te verwijderen reden we richting de leeuwenboma in Mduna. Het was de dag dat de 5 leeuwen die 2,5 maand geleden in de boma waren geplaatst, zouden worden vrijgelaten. Na een tijd wachten bij de dam reden we naar de boma, waar de leeuwen rustig achter de omheining lagen te wachten en aan onze kant van de omheining lag een dode impala in stukken gesneden te wachten op de leeuwen. Toen het hek uiteindelijk werd geopend, gebeurde er niets. De leeuwen bleven aan hun eigen kant van het hek en liepen af en toe richting het hek, maar waren erg wantrouwig. Ze waren gewend om binnen de omheining te blijven en zouden er niet zomaar uitgaan. Na een half uur wachten brachten de verzorgers een stuk impala-poot in de richting van het hek. Sienna, één van de volwassen vrouwtjes durfde de eerste stap te nemen en stapte buiten het hek, nam de poot en rende vervolgens weer de boma in. Na nog een paar mislukte pogingen om de leeuwen naar buiten te lokken, gingen we een uur later weg.

's Middags reden we terug naar de boma om te kijken of de leeuwen inmiddels de Boma hadden verlaten. Het bleek dat het jongvolwassen vrouwtje uit de boma was gelopen en ervandoor was gegaan. De rest van de pride zat nog steeds in de Boma. Toen we twee uur later terugkwamen was het jongvolwassen vrouwtje weer terug in de boma. Er was dus niets veranderd sinds de situatie van deze morgen.

's Avonds hoorden we dat de leeuwen de boma hadden verlaten en ze hadden het hek weer gesloten. Nu maar afwachten wat er verder gaat gebeuren!

WOENSDAG

Woensdagmorgen begon met een gamecount op Intibane West. Dit terrein wordt weinig bereden en dat was duidelijk te merken. Het gras was aardig hoog en op bepaalde momenten konden we de weg niet meer zien. Op andere momenten moesten we wegduiken voor overhangende stekelbomen. Verder leek het of de spinnen in dit terrein genoeg te eten hadden, want ze waren lekker groot en dik, wat voor de nodige gilmomenten zorgden bij de meisjes. Het wegduiken voor stekels is niet erg, maar als je een 10 cm grote spin in zijn web op je af ziet komen voel je je niet op je gemak. Zoals te raden viel, zagen we weinig wild tijdens deze telling, want we waren meer bezig met het ontwijken van de spinnen! Onderweg kregen we te horen dat Mufasa, de dominante leeuw in Mduna, in Thanda was gesignaleerd en dat hij op zoek is naar de dominante leeuw daar. Het heeft hem niet meer dan 3 uur gekost om terug in Thanda te geraken. Dit kan interessant worden de komende weken.

's Middags gingen we zoek naar twee jongvolwassen leeuwen in Thanda. Met Mufasa weer in Thanda willen ze de twee jonge leeuwen in de boma plaatsen, omdat er anders te veel mannetjes leeuwen rondlopen. Het gras was bijna een meter hoog, waardoor het praktisch onmogelijk was om ze te vinden.

DONDERDAG

Vandaag mochten we de oude boma gereed maken voor de twee jong volwassen leeuwen. Gewapend met een machette verwijderde ik het hoge gras en laaghangende takken rondom de bomen. Een andere groep verwijderde het gras rondom de elektrische omheining en weer een andere groep controleerde of het scherm dat langs de omheining was geplaatst nog goed zat. Na 2,5 uur werken hadden we een groot deel geruimd, maar het was nog lang niet genoeg.

's Middags gingen we op zoek naar de leeuwen en de cheeta's en de olifanten in Mduna. Wederom lukte het helaas niet om ze te vinden.

VRIJDAG

's Morgens weer een drive in Mduna. Ditmaal hadden we een goed signaal voor de leeuwen en de olifanten. Doordat het zo dichtbegroeid is konden we niet dichterbij komen. Het is belangrijk dat we te weten komen wat de favoriete plekjes van de leeuwen zijn, zodat we ze de komende week gerichter kunnen zoeken.

's Middags moest ik mijn rugzak pakken en mij klaarmaken om naar St. Lucia te gaan. Voor ik vertrok, keek ik nog even naar de weersvoorspellingen en het beloofde een stormachtig weekend te worden.

Rond 2 uur pikte de taxi ons op en na een hobbelige rit kwamen we toe in Manzini, de plaats waar we ons weekend zouden spenderen. Het was een gelijkaardig verblijf aan de Flamingo, waar we eerder het weekend hadden gespendeerd. Dit keer sliep ik met Benoit (BELG!! wel frans, maar soit) en Michael in de kamer. Er was een kleine 'inkomhal' waar 2 aparte kleine bedden stonden. Ik liep echter meteen de woonkamer binnen om het dubbel bed te claimen :p Het was heerlijk om eens wat ruimte te hebben. We pakten ons gerief uit en deden wat winkels om het weekend te kunnen overleven.

's Avonds gingen we gaan eten in John Dory's, een plaats die gespecialiseerd is in sea food. Ik wilde echter speciaal doen en at de Portuguese steak. Paul zei dat die heel lekker was. Hij wist echter niet dat ik niet van pikant eten hou. En die Portugezen blijkbaar wel. De rest was echter wel erg lekker.
Daarna gingen we naar onze gebruikelijke stek, Reef n Dunes, voor een drink. we spendeerden er redelijk wat uurtjes en bleven tot de laatste over. Ben, Alisha en ik werden door de head chef en zijn vriendin uitgenodigd om iets bij hen thuis te komen drinken. Rond 4 uur zat ik in mijn (groot) bedje.

ZATERDAG

Aangezien het weer goed meeviel (tegen de weersvoorspellingen in), sprong Frenchie om 8 uur onze kamer binnen en begon ons wakker te schreeuwen. Niet iedereen was daar even blij om. Hij kon voor ons het paardrijden regelen in het natuurreservaat niet ver van St. Lucia.
We gingen ontbijten in Thymes Square, genoten wat van het goede weer aan het zwembad (ik ben er wederom in geslaagd om verbrand te zijn..) en op de middag besloot ik om te BBQ'en voor iedereen. Iedereen genoot van mijn kookkunsten. En ik moet zeggen, ik genoot er zelf ook van. Zowel van het eten als van het barbecuen.

In de vooravond pikte de eigenaar van het paardrijden ons op aan ons verblijf. Na 10 minuutjes rijden met de pick-up kwamen we toe aan de stallen.
Tot mijn grote spijt besefte ik dat ik mijn camera vergeten was.. stom hé?! Ik denk wel dat enkele volunteers een foto van mij hebben.

Het paardrijden zelf was zalig. Iedereen heeft zo wel een film of een beeld gezien van galopperende paarden op het strand, met de ondergaande rode zon op de achtergrond.. wel, dat was precies hoe het was. Het was echt ZA-LIG.

's Avonds gingen we eten in de Ocean Basket. Ik bestelde een Calamarischotel. Het was erg uitgebreid en ik kreeg met moeite de helft van mijn schotel op.
Door de vele uren zon die ik gevangen had en de intensieve inspanningen van de dag, viel ik uitgeput in mijn bed.

ZONDAG

Vandaag beloofde het opnieuw een rustige, zonnige dag te worden. We bleven lekker lang liggen en gingen daarna naar het zwembad, omdat het veel te warm was.

Verder deden we nog wat winkels, ging ik Paul en Christie nog bezoeken in hun luxe-guesthouse (ze wilden graag eens een weekendje luxe) en gingen we samen nog iets drinken. Rond 4.30 uur werden we opgepikt door Cela, en om 6.30 uur kwamen we terug toe in de lodge.

's Avonds kreeg ik echter nog heel goed nieuws en slecht nieuws te horen. Rond 9 uur stond Niki plots voor mijn neus. Ze was samen met Teresa en Izzy 3(?) weken geleden vertrokken en ze had besloten om terug te komen. Ik was heel blij want ze was een zotte trees :p Ze werkt nu voor Thanda en zal af en toe eens binnenspringen.

Het minder goede nieuws is dat Saiqa, die vorige week was vertrokken, ook terug komt. Niet dat ik haar niet leuk vind, integendeel! Maar ze komt terug op het einde van januari... de week nadat ik vertrokken ben dus. Ochja, wie weet sta ik hier op een keer ook terug hé!

Ziezo lieve bloggertjes, dit waren de gebeurtenissen van de voorbije week.
De foto’s zullen later deze dag geuploaded worden.
Dit weekend volgt mijn laatste verslag, dus als jullie een vraag hebben zoals “Wat was je leukste moment?”, ga uw gang! Ik zal erop antwoorden in mijn laatste verslag.
Tot later deze week!!!!

• 14 Januari 2014 - 16:24

Mortier Jan:

Dag Jelle,

Het is prettig om je reisverslagen te lezen vanuit het verre Zuid-Afrika.Van Oostrozebeke zeer veel lieve groeten,Jan Petra en Eline.