Nieuwjaarsweek! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu Nieuwjaarsweek! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu

Nieuwjaarsweek!

Blijf op de hoogte en volg Jelle

05 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

MAANDAG

We stonden op om 4 uur 's ochtends om te horen te krijgen dat de drive gecancelled was. Ik bleef wat met Saiqa, een van de laatste volunteers, in de lodge en we hadden enkele diepzinnige gesprekken.. wat zeldzaam is voor mij zo vroeg in de morgen.

Rond 9 uur was er research meeting met het overlopen van het weekschema en andere taken en opdrachten.
Daarna vertrokken we op drive in Thanda. Het was redelijk warm geworden en de meeste dieren hadden een plaats gezocht om te schuilen tegen de hitte. Gevolg: we zagen niet zoveel.
Toen we terugkwamen zagen we de Thanda elephant herd de weg oversteken en deden voor een tijdje het benodigde papierwerk.

's Avonds gingen we op night drive. Aangezien er onweer in de lucht hing was er een redelijke overvloed aan insecten, de zogenaamde Stinkbugs. Bijkomende dat ze gek zijn op de spotlight, dat ze met duizenden waren en als je ze dood, ze verschrikkelijk stinken.
We zagen de leeuwen van Thanda, maar we moesten de spot uitdoen omdat we verdronken in de stinkbugs.

DINSDAG

Nieuwjaarsdag!!!!!! Ongelofelijk hoe snel het jaar is voorbijgevlogen. Ik vind het een prachtige afsluiter om Nieuwjaar te kunnen vieren hier in Zuid-Afrika, maar toch voelt het niet helemaal juist zonder familie en vrienden. Ik besef hoe belangrijk familie is op momenten als deze en hoezeer ik gehecht ben aan onze jaarlijkse traditie van samen vieren.

Uit de veren om 7 uur om conservation te doen.
De taak van vandaag was om litter picking te doen op de main road langs de Thanda fenceline. In de brandende zon slaagden we er toch in om 3-4 km vuilnis-vrij te maken.

In de namiddag gingen we uit op zoek naar de leeuwen. En ja hoor, we vonden het mannetje en het oudste vrouwtje onder een struik liggen rusten in de schaduw. Het wijfje stond op een moment op en ging naar een poeltje om te drinken. We merkten op dat ze zwanger was. Narnia is 10 jaar oud, wat de gemiddelde leeftijd van een wijfje is. Dankzij de nieuwe ID-kits met de whisker patterns van alle leeuwen die Paul en Christie gemaakt hebben, hadden we het redelijk gemakkelijk om ze te identificeren.

Toen we terugkwamen in de lodge hadden we maar 1 uurtje meer tegen de Braai, en daarna nog een halfuurtje tot we vertrokken naar MCC, Mkuzi Cricket Club (een gezellig hotel met een bar en een groot terras). Terwijl iedereen onrustig door elkaar begon te lopen en te panikeren dat ze nog moesten douchen en zich mooi maken, zette ik me rustig bij het zwembad met een biertje en genoot van het mooie weer.
De braai was zoals gewoonlijk weer overheerlijk en ik had erna nog alle tijd om mij te gaan douchen.

Eenmaal toegekomen in MCC, vlogen de drankjes de deur uit. We gingen allemaal op het terras zitten (totaal ongeveer 25 mensen) en babbelden en lachten tot laat in de nacht. Op een bepaald moment werd ik door een van de laatste volunteers de dansvloer opgesleept en plots was iedereen vertrokken. Dronken bedoening.
5 minuten voor het nieuwe jaar gingen we op de gigantisch grote grasvlakte liggen achter het terras en besloten om het oude jaar te eindigen en het nieuwe jaar te beginnen door naar de prachtige Afrikaanse sterrenhemel te kijken, die zoals gewoonlijk weer fenomenaal was. 5...4...3...2...1... BOEM! Ze kennen hier ook vuurwerk!!! Weliswaar in mindere mate, maar dat deeltje traditie was dan toch nog aanwezig. In plaats van iedereen 1 voor 1 gelukkig nieuwjaar te wensen besloot ik om 1 grote vleeshoop te maken en elkaar zo in 1 keer allemaal het beste te wensen.

Aan iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar, een goede gezondheid, veel geluk en liefde en koester de momenten dat jullie samenzitten met het gezin, familie of vrienden!!!!!

WOENSDAG

Met een lichte hoofdpijn en kleine oogjes om 9 uur uit ons bed. Het was 4 uur toen we erin zaten, dus het was een korte nacht geweest.
Om 10 uur vertrokken we in de blakende zon op drive. Het was verschrikkelijk, we moesten om de 10 min. water drinken om niet uit te drogen. De temperatuur was blijkbaar opgelopen tot 42 graden.

Voor we vertrokken was het me opgevallen dat er wat gebeurd was in de lodge, aangezien de vuilbak overhoop lag en de schoenen wat door elkaar lagen. Ik merkte op dat mijn flipflops er niet bij lagen. Wat verder in het gras vond ik 1 van de 2 terug, met een mooie hap eruit genomen. Ik zocht overal naar de 2e, maar moest het uiteindelijk opgeven. Later werd ons verteld dat er hyena's in het kamp waren geweest met een ‘foot-fetish’.

Om 3 uur verzamelden we opnieuw om op drive te gaan. Gelukkig hadden we nu de truck met dak, want de zon was ondraaglijk.

DONDERDAG

Opnieuw was de vuilbak verdwenen. Gisteren had ik mijn bergschoenen gekuist en ik had ze op mijn terrasje laten staan om te drogen. Nu stond er maar 1 schoen meer. Ik was er opnieuw ingelopen. De hyena's hadden opnieuw toegeslagen en hadden dus nog een paar van mijn schoenen incompleet gemaakt. Ik kon hier totaal niet mee lachen aangezien ik nu maar 1 paar schoenen meer over had.

Om 6 uur gingen we op weg voor conservation work. Opnieuw Chromoleana wieden. Deze keer nam ik de taak van fireman op mij. Ik moest dus samen met Paul en Christie de hopen uitgetrokken Chromoleana in brand steken en maken dat het vuur zich niet verspreidde. Ik vond van mezelf dat ik goed werk verrichtte. Als snel stonden we te baden in het zweet.

Toen we in de lodge waren, spurtte iedereen naar de douche, aangezien we doorweekt waren.

In de namiddag deden we de sundowners quiz en vertrokken daarna met drank naar onze gebruikelijke sundowners spot in Mduna. Er werd ons verteld dat de leeuwen in het Boma volgende week worden vrijgelaten in Mduna, dus ik weet niet hoe onze volgende sundowners zal verlopen haha.

VRIJDAG

Omdat mijn oor redelijk wat pijn deed, besloot ik om niet mee te gaan op de ochtenddrive, aangezien je redelijk wat wind vangt op die open trucks.
Ik bleef dus in de lodge met Frenchie (Grégoir, maar hij is Frans dus iedereen noemt hem Frenchie)
Ik hielp hem met een paar dingen te maken voor de community.

Om 10 uur was er normaal lodge antics gepland, maar aangezien het aan het 'drizzelen' was, werd dat vervangen door de hyena presentatie. Alweer weet ik een heleboel meer over een dier! In een hyenaclan hebben de vrouwtjes het voor het zeggen, de mannen komen op de allerlaatste plaats. En natuurlijk vonden alle vrouwelijke volunteers dat weer fantastisch.

Na de presentatie heb ik mij voor research analysis gefocust op de lion data en heb ik een aantal handige tabellen en grafieken gemaakt die Warren, hoofd van het behoud van het park, zeker kon gebruiken. Hij was trots op mij!

In de namiddag was er opnieuw een drive, maar ik besloot opnieuw om in de lodge te blijven, met tegenzin. Het plakkaat voor de organic farm (dat ik vorige week geschilderd had) moest geplaatst worden en ik besloot om mee te gaan met Frenchie om toch niet de hele tijd te moeten stilzitten.

Tegen de avond was het tijd voor pubnight. Aangezien er een grote groep van de vrijwilligers vertrekt op zondag, ging bijna iedereen mee naar de pub. Het was een leuke en late avond.

ZATERDAG

Woopwoop! Ik nam het initiatief (ben je trots op me, mama?) om Cheetah interaction te organiseren! We vertrokken om 9u15 naar het Emdoneni Cat Rehabilitation Centre. Het idee om wilde dieren door mensen te laten aanraken voor geld stond me niet echt aan, maar ik had wat opzoekingswerk gedaan en het doel van het centrum was om ernstig zieke en gekwetste dieren op te nemen, eventueel te laten paren en daarna hun nageslacht terug in de natuur vrij te laten. Plus, het is een unieke ervaring.

Ik moet zeggen, het was FAN-TAS-TISCH. De Cheetah staat bij mij op nr 2 van favoriete dieren, dus ik was echt echt echt ongelofelijk blij dat ik ze mocht aanraken. Verder mochten we ook nog Caracal (Afrikaanse Lynx-achtige), Cerval en Wild cats aanraken.. het voelen van hun zachte pels en het schuren van hun tong over je hand is onbeschrijfelijk.
Ik geloof dat dit tot nu toe mijn top-trip was.

Ik was voor de rest van de dag in de wolken.

ZONDAG

Opnieuw groot verdriet in de groep, aangezien de laatst-toegekomen volunteers alweer vertrekken, inclusief mijn roommate Tom. Ik kan niet geloven dat er alweer een maand voorbij is sinds zij toekwamen.

De rest van de dag verliep stilletjes. We speelden wat gezelschapsspelletjes, pingpong en koelden wat af in het zwembad.

Rond 4 uur kwamen de 6 nieuwe volunteers toe. 4 meisjes en 2 jongens, waarvan 1 belg. Hoera, ik ben niet meer alleen! We maakten kennis met de nieuwelingen en gingen vroeg naar bed, klaar voor een early drive morgenochtend!

Ik zal de foto’s op maandagnamiddag toevoegen. Het is nu al redelijk laat en ik wil graag naar mijn bedje.
Tot volgende week beste bloggertjes!!!!!

PS: de foto's van nieuwjaarsavond zullen later op facebook verschijnen.

  • 05 Januari 2014 - 19:20

    Mams:

    En of ik trots op je ben!
    weerom een super verslag om te lezen, lieve zoon!
    dikke zoen
    mams

  • 05 Januari 2014 - 19:46

    Marleen Alliet:

    Bedankt voor je mooie verslag, Jelle !
    Dikke knuf !

  • 05 Januari 2014 - 20:18

    Philippe Alliet:

    Ook aan jouw een fantastisch nieuw jaar toegewenst, Jelle!

  • 05 Januari 2014 - 20:19

    Philippe Alliet:

    Ik bedoelde natuurlijk : ook aan jou.... foei .. !


  • 05 Januari 2014 - 20:40

    Mieke:

    Een heel fijn verder verloop van je verblijf daar in dit nieuwe jaar Jelle. Dank zij jouw boeiende schrijfsels zijn we toch een beetje dichter bij jou. Zoen Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Hallo, ik ben Jelle Speybrouck en dit is mijn profiel voor mijn reizen die ik zal doen. De eerste 2 op het lijstje zullen Zuid-Afrika en Australië zijn. Wil je graag op de hoogte blijven van wat ik doe en wat ik meemaak? Voeg jezelf dan toe aan de mailinglist en word automatisch op de hoogte gehouden!

Actief sinds 06 Nov. 2013
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 13889

Voorgaande reizen:

06 Maart 2014 - 08 Juni 2014

Australië 06/03 - 08/06

23 November 2013 - 21 Januari 2014

Wildlifeproject in Thanda, Zuid-Afrika

Landen bezocht: