Na Regen komt Zonneschijn - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu Na Regen komt Zonneschijn - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Jelle Speybrouck - WaarBenJij.nu

Na Regen komt Zonneschijn

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

18 December 2013 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Hey iedereen! Alweer een weekje achter de rug jammer genoeg!
Ook deze week heb ik enkele unieke ervaringen mogen meemaken!

Dit verslag begint vanaf vorige week zaterdagavond.
Het was - tot mijn grote verbazing - grotendeels droog gebleven die dag.
Zoals ik in mijn vorig verslag al vermeldde, hadden we 's avonds braai, het ZuidAfrikaanse woord voor BBQ.
We kregen verschillende soorten vlees voorgeschoteld, waaronder het overheerlijke vlees van impala en warthog.
De avond speelde zich af in een met houten palen omheinde plaats, met de verschillende grills aan de zijkant en een gezellig kampvuur in het midden. Er werd muziek gespeeld, gegeten, gedronken en gelachen.

ZONDAG

De volgende morgen was redelijk pijnlijk. Ik was laat gaan slapen, en aangezien we de volgende dag naar HluHluwe game reserve gingen, moesten we vroeg uit de veren.
Onze gids voor die dag, Ian, kwam ons om 6 uur oppikken.
HluHluwe is ongeveer 45 min. rijden, dus tijd voor een dutje! Niet dus, we reden er heen in een game vehicle, een safariwagen met dak. We moesten een heel stuk op de autoweg afleggen en met de wind die om je oren blaast, is het niet zo evident om te slapen.

HluHluwe game reserve is het eerste game Reserve van Afrika en opende zijn deuren in 1986. In de jaren '90 fuseerde het park met een aanliggend park, Imfolozi, voor een totale oppervlakte van 96000ha (Thanda en Mduna zijn samen 14000ha, ter vergelijking). Het park heeft ongeveer 2500 witte neushoorns, dus de kans dat we er eentje zouden zien, was redelijk groot.

Eenmaal toegekomen, reden we het park binnen en na amper 10 minuten zagen we al onze eerste witte neushoorn. Hij was zijn dagelijks toertje aan het doen.

Neushoorns bakenen hun territorium af door op de grens om de zoveel meter een poepje te doen (dit wordt een dung midden genoemd). Hij doet deze ronde 2 keer per dag. De vrouwtjes blijven ofwel in het territorium, ofwel volgen ze het mannetje en droppen er nog een poepje bovenop.

De neushoorn die wij te zien kregen was een mannetje en hij was zijn dung midden aan het omploegen met zijn hoorn, om daarna een vers cadeautje te leggen en er nog eens goed op te urineren. De totaalgeur was... apart.

Rond 9 uur stopten we op een picknickplaats om te ontbijten. Ik wist dat ik iets was vergeten! Of toch niet.. Ian toverde een prachtig ontbijt tevoorschijn. We stonden daar met ons mond open, haha.

Met onze buiken goed gevuld, reden we verder door het park en kwamen nog veel neushoorns tegen, wat ik persoonlijk geweldig vond. Natuurlijk waren er ook nog een hele hoop andere dieren, zoals olifanten, giraffes, warthog, impala, enzovoort.
We kwamen echter maar geen predator tegen, wat ik niet erg vond want ik was al erg tevreden met het zien van zoveel neushoorns.

Tegen de middag stopten we in een klein, toeristisch dorpje middenin het reservaat. Opnieuw haalde Ian een magische truc boven en na een tijdje waren we aan het smullen van een overheerlijke braai.

Da namiddag bestond uit prachtige landschappen en uiteindelijk tot mijn groot verdriet, regen.
Versleten en doorweekt, maar uiterst tevreden, keerden we 's avonds terug naar het kamp, recht ons bed binnen.

MAANDAG

Maandag was niet veel speciaals. We riskeerden om op drive te gaan, maar kwamen vast te zitten in de modder en uiteindelijk begon het te regenen. We gaven het op en keerden terug naar de lodge.
Uiteraard werd de night drive - alweer- afgelast.

DINSDAG

's Morgens hadden we conservation in the wetlands. Wetlands zijn putten die gegraven worden, daarna worden de randen bedekt met plastic en dan komen er een paar lagen gravel en zand in terecht. De bedoeling van deze putten is om het vuile water van het wassen te filteren en later te kunnen hergebruiken.

Het was erg warm dus al snel stonden we te baden in het zweet. Gelukkig duurde het maar 2 uur, maar het was echt afzien. De botte spades en machettes lieten het ook niet echt snel vooruit gaan.

De put lag er al enkele jaren en de plastic zat dus vol met gaten. We slaagden erin om 1 kant te vernieuwen met plastic. De rest was voor een andere keer, want we zagen het echt niet meer zitten :p

WOENSDAG

Vandaag was het terug regenachtig weer, dus de drives werden afgelast. We kregen echter de mogelijkheid om naar Mkuzi te gaan, maar aangezien ik al naar Mkuzi was gegaan en ik me niet zo goed voelde, bleef ik in de lodge en sliep ik wat.

DONDERDAG

Deze dag beloofde opnieuw een hete dag te worden. De temperatuur steeg al snel tot rond de 30 graden.
's Ochtends gingen we op game drive. De wegen lagen erg nat, dus we kwamen regelmatig vast te zitten in de modder. Op een keer moest iedereen uit de truck gaan om de truck vanachter te duwen.
Teresa en ik kwamen op het idee om wat met de modder te spelen en decoreerden elkaars gezicht ermee.

Rond de middag was er een vergadering. Er werd ons verteld dat er al een paar maand een giraffe rondliep met een gebroken poot.

In Mduna zitten we met leeuwen die voorlopig in een afgesloten gebied leven en die eten moeten krijgen.
In plaats van een gezonde wildebeest te moeten schieten, besloten ze om de gewonde giraffe uit zijn lijden te verlossen.
Wij kregen de mogelijkheid om de parkwachters te helpen met het 'kuisen' van de giraffe. We moesten zoveel mogelijk vlees van de botten halen en in plastic zakken doen, die dan vervolgens werden ingevroren.

Ik vond het een unieke ervaring om te kunnen zien hoe een giraffe in elkaar zit, maar ik heb het niet met plezier gedaan.

VRIJDAG

Het appartement waarin we verbleven was erg mooi. We hadden alles wat we nodig hadden. Een keuken, 2 slaapkamers, badkamer, zitruimte, terrasje en een gemeenschappelijk zwembad.

We installeerden ons en besloten om daarna de ijskast te vullen en een plaats te zoeken om uit te gaan eten. Het was een mooie, warme en gezellige avond.

ZATERDAG

's Morgens gingen we ontbijten in Thymes Square. Het is een gezellige tearoom waar je de mogelijkheid had om een overheerlijk 'Classic Breakfast' te eten. Ik moet zeggen dat dit wel smaakte na de dagelijkse toast met boter in de lodge.

Het weer was prachtig, dus we besloten om de voormiddag aan het zwembad te spenderen, daarna iets te gaan eten en in de namiddag de Croc en Hippo tour te doen.

De tour was echt rustgevend. De golven sloegen zachtjes tegen onze boot en ik genoot van het moment. We zagen om de 100 meter wel een paar hippos met hun hoofd boven het water. Opnieuw heb ik een paar prachtige foto's kunnen trekken, die vanzelfsprekend aan dit verslag gelinkt zullen worden. Spijtig genoeg zagen we geen enkele croc, maar het is niet dat we ons verveelden, want er was constant wel iets te zien.

Door het warme, vochtige weer waren we allemaal erg moe en kropen we redelijk vroeg in ons bed.

ZONDAG

Deze morgen was de begrafenis van Nelson Mandela op televisie. Het was een erg mooie ceremonie.
We werden om 9.30 uur al uit onze kamer gezet dus we moesten tot de middag met onze rugzakken rondlopen. We spendeerden nog wat tijd aan het zwembad, gingen UITERAARD classic breakfast gaan eten en deden daarna nog wat winkeltjes en terrasjes.
Op de middag kwam Richard (een van onze chauffeurs) ons ophalen en reden we terug naar de lodge.
Toen we aankwamen stond Teresa mij op te wachten met muffins een een tekening die ze had gekleurd voor mij. Ik moest er hartelijk om lachen. Ze is 48 jaar.

Sorry dat ik mijn blog er pas vandaag opzette. Ik heb een tekenbeet in mijn hiel en ik heb er koorts van opgelopen, dus sinds maandag gebruikte ik elke minuut van mijn vrije tijd om te rusten.

Dit weekend zal ik opnieuw de voorbije week uploaden.
Tot dan!

  • 18 December 2013 - 13:00

    Leen Debode:

    Jelle, Fantastisch, man!!! Amuseer je daar verder!! Vele groetjes
    Leen

  • 18 December 2013 - 13:18

    Michael (DEF):

    Het is echt geweldig om je verhaal te kunnen lezen en foto's te kunnen bekijken, het is bijna alsof ik er zelf ook wat ben. Succes verder!

  • 18 December 2013 - 14:32

    Marleen Alliet:

    Ik geniet van je verslag en van je mooie foto's, Jelle !
    Hopelijk herstel je snel van je tekenbeet.
    Groetjes !!

  • 18 December 2013 - 23:10

    Philippe Alliet:

    Fantastisch Jelle ! Je maakt me jaloers met je "close encounters" met de neushoorns !
    De locale beleving van de dood van Nelson Mandela moet wel heel bijzonder geweest zijn.

  • 18 December 2013 - 23:10

    Philippe Alliet:

    Fantastisch Jelle ! Ik ben jaloers van je "close encounters" met de neushoorns ! De locale beleving van de dood van Nelson Mandela moet wel heel speciaal geweest zijn.

  • 25 December 2013 - 22:49

    Wim En Kathy:

    Jelle,
    zo'n bijzondere en unieke ervaring ! Het is een geschenk om zoiets te mogen meemaken, en het zal nog lang bijblijven. Wij wensen je bij deze een aangename en warme kerstperiode toe zonder al te veel heimwee... Een goede en gezonde start in 2014 , verzorg je alvast goed. We zijn al benieuwd om binnenkort je mooie verhalen te horen en een stukje Africa te mogen beleven . Vele groetjes van Wim en Kathy















Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Hallo, ik ben Jelle Speybrouck en dit is mijn profiel voor mijn reizen die ik zal doen. De eerste 2 op het lijstje zullen Zuid-Afrika en Australië zijn. Wil je graag op de hoogte blijven van wat ik doe en wat ik meemaak? Voeg jezelf dan toe aan de mailinglist en word automatisch op de hoogte gehouden!

Actief sinds 06 Nov. 2013
Verslag gelezen: 1307
Totaal aantal bezoekers 13888

Voorgaande reizen:

06 Maart 2014 - 08 Juni 2014

Australië 06/03 - 08/06

23 November 2013 - 21 Januari 2014

Wildlifeproject in Thanda, Zuid-Afrika

Landen bezocht: